پیمان شاه‌اویسی: بخشی از فرآیند تأیید صلاحیت شرکت‌های بازرسی در صنعت گاز به بخش خصوصی واگذار شد

با توجه به نقش، اهمیت کارکرد بازرسی فنی در صنعت گاز که نسبت مستقیمی با امنیت زندگی آحاد جامعه در حوزه‌های مختلف دارد، تأیید صلاحیت فنی نیروی انسانی شاغل در این بخش همواره یک دغدغه و مسئله بسیار مهم برای نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیر در این عرصه بوده است.

در همین راستا و پس از انتشار خبر بازدید مهدی علیپور، رئیس بازرسی فنی و متولی مدیریت دارایی‌های فیزیکی شرکت ملی گاز ایران از مرکز آزمون صلاحیت فنی بازرسان و کارشناسان صنعت گاز، پیمان شاه‌اویسی نایب رئیس و نماینده جامعه ممیزی و بازرسی ایران در کمیته انجمنی تأیید صلاحیت فنی صنعت گاز در گفت‌وگو با «روابط‌عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران» به تشریح عملکرد و توضیح روندهای طی‌شده در این زمینه پرداخت.

شاه‌اویسی با اشاره به نقش انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه‌های تخصصی گفت: این مسئله همواره به عنوان یک وظیفه ذاتی برای جامعه ممیزی و بازرسی ایران مطرح بود. لذا پس از بررسی‌های کارشناسی مبسوط و با همت جامعه ممیزی و بازرسی ایران و انجمن صنفی بازرسی‌های فنی و آزمایشات غیرمخرب ایران، توانستیم دستورالعمل تأیید صلاحیت شرکت‌های بازرسی در صنعت گاز را تغییر بدهیم و عملا نقش انجمن‌ها را در این حیطه پررنگ‌تر کنیم.

وی در تشریح نقش جامعه و انجمن در تأیید صلاحیت فنی بازرسان صنعت گاز کشور تصریح کرد: طبق توافق‌های انجام شده و وفق دستورالعمل تنظیم‌شده در شرکت ملی گاز ایران ـ که با همکاری و همیاری جناب آقای مهندس علیپور محقق شد ـ بخش تأیید صلاحیت نیروی انسانی، آزمون کارشناسان و تأیید صلاحیت فنی آن‌ها به کمیته انجمنی‌ که متشکل از نمایندگان جامعه ممیزی و بازرسی ایران، انجمن صنفی بازرسی‌های فنی و آزمایشات غیرمخرب، انجمن جوش ایران، انجمن خوردگی ایران و انجمن بازرسی غیرمخرب ایران واگذار شد.

نایب رئیس جامعه ممیزی و بازرسی ایران افزود: در این کمیته نیز بیشترین تأثیر و رای با ضریب دو برابر به جامعه ممیزی و بازرسی و همچنین انجمن صنفی بازرسی‌های فنی و آزمایشات غیرمخرب واگذار شده است. از دیگر سو، عضویت در این دو مجموعه نیز امتیاز بیشتری دارد. مجموعه این عوامل موجب می‌شود که راه شرکت‌های بازرسی در حوزه صنعت گاز کشور بسیار هموارتر از گذشته باشد و زمینه برای بهبود شرایط و ارتقاء سطح کیفی بازرسی در صنعت گاز کشور فراهم‌تر از قبل شود.

شاه‌اویسی در ادامه به تبیین جایگاه و کارکرد مرکز آزمون تأیید صلاحیت فنی بازرسان صنعت گاز کشور پرداخت و اضافه کرد: در این راستا مرکز آزمونی تشکیل شده که زیر نظر کمیته انجمنی فعالیت می‌کند. اعضای این مرکز آزمون نیز به ترتیب دو نفر از جامعه ممیزی، دو نفر از انجمن صنفی، یک نفر از انجمن جوش، یک نفر از انجمن خوردگی و یک نفر از انجمن بازرسی غیرمخرب هستند. این مجموعه زیر نظر کارشناسان شرکت ملی گاز به طراحی پرسش‌های فنی و برگزاری آزمون خواهند پرداخت. به دیگر بیان، دستِکم در این حوزه وظیفه اجرایی به بخش خصوصی و حوزه نظارتی توسط شرکت ملی گاز به انجام می‌رسد.

نماینده جامعه ممیزی و بازرسی ایران در کمیته انجمنی صنعت گاز در پایان گفت: با این اقدام، خدمتی در سطح ملی به صنعت بازرسی کشور شده است. به طوری که می‌توان اذعان داشت که زمینه برای ارتقاء سطح کیفی بازرسان حوزه صنعت گاز کشور به طور چشم‌گیری ارتقاء پیدا خواهد کرد. موفقیت این طرح می‌توان آن را به مدلی برای دیگر بخش‌ها نیز در نظر گرفت که می‌تواند آن در حوزه‌های گوناگون به کار بست.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *