ایران در تیرماه از نظر میزان متوسط روزانه رشد کرونا رتبه دوم گرفت

موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: ایران از نظر میزان متوسط روزانه رشد بیماری کرونا در تیرماه در میان ۱۳ کشور درگیر در جایگاه دوم قرار گرفت و رکورد ثبت جمعیت بیماران جدید کرونایی در ماه گذشته تکرار شد.

به گزارش روابط‌عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ ISC COVID-۱۹ Visualizer نشان می‌دهد روند افزایشی آمار بیماران جدید کشور که از ۴۹۳ هزار نفر در فروردین به ۵۲۹ هزار نفر در اردیبهشت رسید، در خردادماه به ۲۷۹ هزار نفر کاهش یافت اما در تیرماه به بیش از ۵۲۸ هزار نفر افزایش یافت؛ در نتیجه رکورد ثبت جمعیت بیماران جدید کرونایی در تیرماه تکرار شد.

طبق این گزارش، با این میزان افزایش، بیماران کشور از سه میلیون و ۹۵ هزار نفر به سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در پایان تیرماه ۱۴۰۰ افزایش یافت.

بر این اساس، حدود ۳۰ درصد از کل بیماران کشور مربوط به بیماران در ۲ ماه اردیبهشت و تیرماه امسال بود. این در حالی است که جمعیت بیماران جدید در تیرماه برای برخی کشورها از جمله ایتالیا برابر با ۴۹ هزار نفر، روسیه برابر با ۷۳۷ هزار نفر، فرانسه ۱۷۶ هزار نفر، اسپانیا ۴۸۶ هزار نفر و حتی آمریکا برابر با ۸۰۰ هزار نفر بوده است.

رتبه دوم ایران در رشد روزانه بیماری

برپایه این گزارش، روند افزایشی جمعیت بیماران کشور نشان می‌دهد میزان متوسط رشد روزانه بیماران که در خرداد به ۳۱ صدم درصد رسیده بود، در تیرماه به ۵۲ صدم درصد افزایش یافت. به این ترتیب، ایران از نظر میزان متوسط روزانه رشد بیماری در تیرماه در میان کشورهای همزمان (۱۳ کشور همزمان در انتشار کووید ۱۹ چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در جایگاه دوم قرار گرفت.

این موسسه همچنین در گزارش خود اعلام کرد که در میان کل کشورهای دنیا با جمعیت بیمار بیش از یک میلیون نفر (۲۹ کشور)، ایران از نظر رشد متوسط بیماری در تیرماه ۱۴۰۰ در جایگاه هفتم قرار دارد. کشورهای اندونزی با متوسط نرخ رشد روزانه ۱.۳۷ درصد، بنگلادش با ۰.۹۵ درصد و آفریقای جنوبی با ۰.۸۲ درصد به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند. همچنین، متوسط نرخ رشد روزانه کشورهای آمریکا، ایتالیا، کانادا، آلمان، اکراین، جمهوری چک، لهستان، سوئد و رومانی زیر ۰.۰۸ درصد بوده و این کشورها در انتهای جدول قرار دارند.

آمار فوتی‌ها

طبق این گزارش، آمار فوتی ماهانه ایران که در خردادماه چهار هزار و ۷۷۱ نفر بود در تیرماه به پنج هزار و ۹۸ نفر افزایش یافت و از این نظر در میان کشورهای همزمان در جایگاه چهارم قرار گرفت. میزان فوتی در تیرماه در همه کشورهای همزمان به جز برزیل (۴۵ هزار نفر)، روسیه (۲۲ هزار نفر)، آمریکا (۸ هزار نفر) و ایران (۵ هزار نفر) زیر هزار نفر بود. بر این اساس تا پایان تیرماه کل جمعیت فوتی کشور به حدود ۸۸ هزار نفر رسید.

همچنین از نظر نرخ متوسط رشد فوتی روزانه، ایران در فروردین برابر با ۰.۳ درصد و در اردیبهشت به ۰.۵ درصد افزایش یافت، همچنین خرداد و تیر ۰.۲ درصد بود که بدین ترتیب در میان کشورهای همزمان از این نظر در جایگاه سوم قرار دارد.

بر اساس اعلام موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری وزارت علوم، کشورهای همزمان با جمعیت بیمار کمتر از پنج میلیون نفر به ترتیب صعودی عبارت از ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ایران، کانادا، پاکستان و چین بود. علاوه بر این، ۶ کشور دیگر از جمله آمریکا، برزیل، روسیه، فرانسه، انگلیس و ترکیه دارای جمعیت بیمار بالای پنج میلیون هستند.

میزان افزایش بیماران

در برخی ماه‌های سال از جمله آذر ماه ۹۹ و نیز اردیبهشت ۱۴۰۰ میزان افزایش بیماران جدید به طور قابل ملاحظه بوده است. این افزایش جمعیت بیمار در تیرماه ۱۴۰۰ به مشابه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بیش از ۵۲۰ هزار و در واقع رکورد جمعیت بیماران از ابتدای انتشار بیماری در کشور بود. در صورتی که این روند ادامه داشته باشد به دلیل افزایش آمار کل بیماران این روند به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و کنترل بیماری دشوارتر خواهد بود.

موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم، سامانه نماگرکووید-۱۹ ISC COVID-۱۹ Visualizer را از ابتدای بروز بیماری راه‌اندازی کرد.

در حال حاضر حدود ۱۸ هزار و ۹ مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *