قائم مقام سازمان راهداری اعلام کرد: شفاف‌نبودن واردکنندگان عامل ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی

در پی مکاتبه اخیر گمرک درباره کامیون‌های رسوبی در گمرک، قائم مقام سازمان راهدرای و حمل‌ونقل جاده‌ای عامل اصلی ترخیص نشدن این کامیون‌ها را در شفاف‌نبودن منشاء ارزی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ و صادر نشدن کد ساتا از سوی بانک مرکزی دانست.

به گزارش روابط‌عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران به نقل از ایسنا، فرامز مداح در پاسخ به این سوال که عامل اصلی که سبب ترخیص نشدن کامیون‌های وارداتی از گمرک‌های کشور شده و در نامه اخیر گمرک نیز آمده است، چیست؟ اظهار کرد: این نامه هنوز به دست من نرسیده است اما مشکل‌وگیر اصلی برای ترخیص کامیون‌های رسوبی در گمرک‌ها مشخص و شفاف نبودن منشأ ارزی است که باید برای بانک مرکزی روشن و ثابت شود و بر اساس آن کد ساتا  صادر می‌شود.

وی افزود: البته مشکلاتی نیز در این زمینه وجود داشت که به عنوان مثال می‌توان به شرط اسقاط شدن خودروی فرسوده قبل از ترخیص اشاره کرد که برای تسهیل آن برخی فرآیندها مانند همین شرط را به بعد از ترخیص و قبل از شماره‌گذاری موکول کردیم. در حال حاضر بزرگترین مشکل کد ساتا است و بسیاری از این کامیون‌ها را شرکت‌هایی وارد کردند که برای تاییدیه منشاء ارزی‌شان دچار مشکل هستند. چرا که بر اساس نظر بانک مرکزی، ارزی که با استفاده از آن کامیون وارد شده باید اثبات شود که از کجا امده است و بانک مرکزی می‌گوید نباید این ارز از کف خیابان خریداری شده باشد یا آن که کامیون نباید با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و دارو وارد شده باشد.

قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: اگر این منشاء مشخص شود، بانک مرکزی کد ساتا برای آن شرکت صادر کرده و نهایتا گمرک کامیون مورد نظر را ترخیص می‌کند و اکثر کامیون‌های رسوبی در گمرک با این مشکل مواجه هستند چرا که واردکنندگان و شرکت‌های واردکننده کامیون شفاف سازی نکردند. در حال حاضر نامه‌های متعددی با امضا وزیر و سازمان راهداری زدیم که بانک مرکزی روش‌ها را عوض کند و روش اثباتی را به روش نفی تبدیل کند. یعنی  اگر بانک مرکزی به کسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی نداده،  فرض را بر این بگذارد که منشاء آن درست است اما بانک مرکزی زیر بار آن نمی‌رود.

مداح با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات در این زمینه با مکاتبه قبلی گمرک حل شده است، گفت: واردات کامیون‌های دست دوم از حدود یکسال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در هفته‌های پیش‌رو این روند تسریع شود چرا که رانندگان و واردکنندگان مشکلات دیگری هم داشتند و آن این بود که مراکز شماره‌گذاری دو ماه تعطیل بود اما اخیرا مقرر شد حتی در وضعیت قرمز هم این مراکز دایر باشند و بر این اساس به نظر می‌رسد که شماره گذاری و ترخیص کامیون‌ها در ماه‌های آتی سرعت بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد واردکنندگان نمی‌توانند ثابت منشاء ارزی‌شان چیست و کجاست؟ بر این اساس باید روال‌ها را عوض کنیم و به شرکت‌های بزرگتر و معتبرتر این کار را واگذار کنیم چرا که بسیاری از این شرکت‌ها کامیون‌های  وارداتی رسوبی را مردم و کامیون‌داران پیش‌فروش کردند و هم اکنون هم پاسخگو نیستند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *