وزیر صمت می‌گوید واردات خودرو نمی‌تواند بازار را به تعادل برساند / مخالف بزرگ بر سر راه واردات خودرو

رضا فاطمی امین که پیش از این بر تولید ۳ میلیون خودرو در سال تاکید کرده بود این‌بار اظهارات جدیدی درباره واردات خودرو داشته است.

به گزارش روابط‌عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران به نقل از اعتماد آنلاین، وزیر صمت عنوان کرده است: در شرایط عادی زمانی که تراز ارزی تجاری کشور متعادل است، واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند مفید باشد و به نوعی فضای رقابتی ایجاد خواهد کرد، اما در حال حاضر حداقل تا پایان سال و تا زمانی که به یک توازنی در تراز خارجی برسیم، این قضیه اشتباه است زیرا حجم زیادی از منابع ارزی درگیر خواهد شد و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و تورم ایجاد می‌شود که به ضرر کل جامعه است و به‌طور کلی باید گفت در شرایط عادی واردات به رقابت‌پذیری و کیفیت کمک می‌کند، اما در حال حاضر چالش ارزی در کشور وجود دارد البته برنامه ویژه‌ای را آغاز کرده‌ایم که به دنبال توازن ارزی هستیم.

آزادسازی واردات خودرو با انتقال ارزیا بدون انتقال ارز؟

این اظهارات درحالی است که طبق مصوبه اخیر مجلس این آزادسازی قرار بود بدون انتقال ارز انجام شود، اما وزیر صمت به بهانه اثرات خرید با ارز خودرو‌های وارداتی با این مصوبه مجلس مخالفت کرده است. البته در صورتی که اظهارات جدید وزیر صمت به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد ممکن است شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب شود و مجددا نرخ‌ها افزایشی شوند این در حالی است که زمان مطرح شدن بحث آزادسازی واردات خودرو، بازار خودرو‌های خارجی و حتی داخلی تحت‌تاثیر قرار گرفتند و بازار انواع خودرو اعم از داخلی و خارجی، شهریورماه را کاهشی به پایان رساند.

در حقیقت این افت قیمت‌ها پس از تایید طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو صورت گرفت و قیمت همه خودرو‌ها در بازار آزاد اعم از پرتیراژ‌های داخلی، مونتاژی‌ها و خارجی‌ها کاهش یافت. به گونه‌ای که خودرو‌هایی همچون ۲۰۶ تیپ ۵ یا دنا هریک ۱۴ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند. پژو ۲۰۶ وی۸ هم ۱۲ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۱ میلیون تومان، ساینا هشت میلیون تومان، تیبا شش میلیون تومان و باقی خودرو‌ها بین سه تا پنج میلیون تومان ارزان‌تر شدند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص بر این باور است که سیاست‌ها در ایران سیاست‌های آزمون و خطاست و هر کسی که مسوولیت می‌گیرد همه راه‌ها را امتحان می‌کند و زمانی که به نتیجه می‌رسد و باید اقدام درستی انجام دهد فرصت مدیریتش به اتمام می‌رسد.

دادفر با بیان اینکه امیدواریم این تصمیم وزیر صمت تصمیم درستی باشد گفت: این‌گونه که از سخنان آقایان پیداست تاریخ در کشور ما بسیار سریع تکرار می‌شود و هر ۸ سال یا ۴ سال یک‌بار این قضایا تکرار می‌شوند، وضعیت کنونی من را یاد سال اول دولت آقای احمدی‌نژاد می‌اندازد که انواع ممنوعیت‌ها برای واردات کالا‌ها و خودرو اعمال شده بود، اما در سال آخر دولت ایشان واردات کالا در قبال پول نفت بسیار زیاد شده بود که انتقادات و مسائل زیادی را به دنبال داشت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: وزیر صمت نیز که این سخنان را مطرح کرده‌اند تحت‌تاثیر مشاوران شعاری و معاونان خود هستند و این افراد هم در جلساتی که با وزیر صمت دارند با یکدیگر همسو هستند و هیچ فرد مخالفی نیز در این جلسات حضور ندارد و زمانی هم که تنها به قاضی بروید، راضی برمی‌گردید.

این فرآیند‌های شعاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

دادفر با بیان اینکه تصمیم با دولت است ادامه داد: گزارش‌هایی که بدون اخذ نظر تشکل‌ها و انجمن‌ها و بدون حضور افراد غیرذی‌نفع با وزیر صمت برگزار می‌شود نتایج متفاوتی هم دربردارد که در نهایت نیز باید پذیرفت.

او خاطرنشان کرد: در صورتی که واردات کالا و کمبود ارز به تولید و اشتغال ضربه می‌زند صد در صد باید ورود این کالا‌ها به کشور ممنوع باشد و بنده نیز جزو پشتیبان‌های اصلی این قضیه هستم، اما یک نکته وجود دارد و آن اینکه این فرآیند‌های شعاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و مردم باید تا چه زمانی تاوان این این نوع تفکر را بدهند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این موضوع نوعی تفکر در وزارت صمت است که همواره جریان دارد، گفت: آقایان نعمت‌زاده، رحمانی، شریعتمداری و رزم حسینی که تاکنون وزرای صنعت، معدن و تجارت بودند از مدیران ارشدی هستند که یک روز در این وزارتخانه حضور داشتند و همه این افراد گزارش‌های خود را از افرادی دریافت می‌کردند که مدیران میانی این وزارتخانه بوده‌اند که اصلا خودشان چندان تجربه‌ای در حوزه واردات و صادرات خودرو ندارند و دغدغه گمرک و از بین رفتن سرمایه‌شان را هم هیچ وقت نداشته‌اند و همیشه سروقت حقوق‌شان را دریافت کرده‌اند.

عقوبت این نوع تصمیم‌گیری‌هارا چه کسی می‌پذیرد؟

دادفر تصریح کرد: حال سوالی که مطرح می‌شود این است که عقوبت این نوع تصمیم‌گیری‌ها را چه کسی می‌پذیرد؟ آقای وزیر صمت باید طرح ۶ ماهه ارایه کند و آن را هم عملیاتی کرده و بگوید اگر این طرح من اجرایی نشد از این وزارتخانه خداحافظی می‌کنم، اما آنچه می‌بینیم این است که این مدیران تنها ۴ سال شعار می‌دهند و بعد از آن دوره‌شان به اتمام می‌رسد و می‌روند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سخنان وزیر صمت که گفته است در شرایط عادی واردات خودرو منجر به رقابت‌پذیری و افزایش کیفیت می‌شود، گفت: هنر یک وزیر این است که در شرایط غیرعادی بتواند رقابت و بازار غیرانحصاری ایجاد کند و منجر به افزایش رضایت‌مندی در جامعه شود بالاخره در شرایط عادی و غیرتحریمی که کشور مشکلات ارزی ندارد هر مدیری می‌تواند رضایت‌مندی ایجاد کند. دادفر ادامه داد: وزیر صمت گفته‌اند واردات خودرو حجم زیادی از منابع ارزی را درگیر می‌کند و واردات خودرو تا پایان سال اشتباه است این در حالی است که باید گفت براساس قانون جدید واردات خودرو، اصلا قرار نیست ارزی از کشور خارج شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *