عضو هیات رییسه مجلس خبر داد: ۴ میلیون تن کالای اساسی معطل در گمرک

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به گرانی‌های اخیر می‌گوید: دپوی کالا‌ها در گمرکات به شش میلیون تن رسیده که حدود چهار میلیون تن این کالاها، کالا‌های اساسی هستند و اگر بخواهیم این کالا‌ها را همین امروز از گمرکات ترخیص کنیم با مشکل ترانزیت و لجستیکی برمی‌خوریم.

به گزارش روابط‌عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران، معیشت همچنان مهم‌ترین اولویت مردم است و متاسفانه بحران در این بخش روزبه‌روز بیشتر می‌شود. با توجه به عدم‌ثبات قیمت‌ها و افزایش هر روزه کالا‌ها و اجناس ضروری خانوار، خانواده‌ها به سختی و البته با کوچک‌کردن سفره‌های خود از عهده گذران معیشت‌شان برمی‌آیند و مطمئناً ادامه این وضع روز‌های بدی را برای کشور رقم می‌زند؛ روز‌هایی که شاید عمده مردم زیر خط فقر باشند.

دولت سیزدهم و وزرای کابینه در حالی سرکار آمدند که همگی وعده توجه به معیشت داده‌اند و وکلای ملت نیز قول داده بودند با همسویی دولت، مشکلات بهبود پیدا کند، اما همچنان نظارتی بر بازار اجناس مختلف از جمله مواد غذایی وجود ندارد و هر روز شاهد گرانی برخی از کالا‌های پرمصرف خانواده‌ها هستیم. مجبتی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس هم که به لحاظ جناح‌بندی سیاسی به جریان اصولگرایی پیوند خورده هم از وضع موجود در بازار گله دارد و می‌گوید توقع‌مان از دولت رئیسی بیش از این بود.

او می‌گوید: با توجه به اینکه بنده عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هم بودم، یکی از اشکالات و ایراداتی که به دولت قبل داشتیم که در همان زمان استدلال‌های خود را انجام دادیم، درباره هشت میلیارد دلاری بود که به کالا‌های اساسی و دارو تخصیص داده شده بود؛ در حالی که ثمره آن عملاً نه به دست مصرف‌کننده نهایی و نه به تولیدکننده واقعی رسید.

نماینده اهواز با بیان اینکه معیشت مردم در حال حاضر به سختی در حال گذران است، تصریح کرد: افزایش قیمت‌ها روزانه شده است، هرچند قضاوت درباره دولت جدید در حال حاضر زود است، اما انتظار ما این بود که دولت جدید که مستقر می‌شود خیلی از موضوعات مثل ترخیص کالا‌های اساسی به سرانجام برسد.

یوسفی افزود: دپوی کالا‌ها در گمرکات به شش میلیون تن رسیده است که حدود چهار میلیون تن این کالاها، کالا‌های اساسی هستند و اگر بخواهیم این کالا‌ها را همین امروز از گمرکات ترخیص کنیم با مشکل ترانزیت و لجستیکی برمی‌خوریم، چراکه به اندازه کافی کامیون در کشور برای انتقال این کالا‌ها نداریم، زیرا این کالا‌ها باید به مرور زمان تخلیه و به داخل کشور انتقال داده می‌شدند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مشکلات از گذشته و دولت قبل زیاد باقی مانده است، گفت: سوءمدیریت در دولت گذشته یکی از عوامل ایجاد این مشکلات بوده است. مردم به دولت جدید امید بسته‌اند، اما افزایش قیمت‌های اخیر هیچ مبنایی ندارد و در حال حاضر گرانی‌ها به ارزاق اصلی مردم مثل تخم مرغ و گوشت رسیده است.

یوسفی با اشاره به اینکه بخشی از گرانی‌ها دولتی است، تصریح کرد: به عنوان نمونه گرانی در حوزه حمل و نقل نیز اتفاق افتاده و کرایه اتوبوس‌های برون شهری و حمل و نقل هوایی نیز افزایش پیدا کرده است. برخی‌ها فکر می‌کنند حمل و نقل هوایی مختص افراد مرفه جامعه است، در حالی که بسیاری از مردم برای معیشت و درمان از این ناوگان استفاده می‌کنند.

او اظهار داشت: وقتی از اشتغال صحبت می‌کنیم، لازمه ایجاد آن وجود زیرساخت‌های لازم است و تا وقتی زیرساخت‌های مناسب که یکی از آن‌ها دسترسی آسان به سیستم حمل و نقل است، وجود نداشته باشد، همه این‌ها شعاری بیش نیست. بحث عدم‌کنترل قیمت‌های حمل و نقل را در بحث اربعین نیز مشاهده کردیم در حالی که می‌توانستند کنترل کنند. در حال حاضر هزینه‌های حمل و نقل به دلیل بهانه‌هایی مثل کرونا چندبرابر شده است که انتظار مردم این است که به قیمت‌های قبل برگردد.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به بحث واکسیناسیون گفت: همانطور که دولت در بحث کنترل کرونا و بحث واکسیناسیون به خوبی اقدام کرد و میزان مرگ و میر‌ها کاهش پیدا کرد، باید در حوزه اقتصاد نیز هر چه سریع‌تر نیز اقدام کند تا مردم شاهد ثمره آن باشند. اگر این اتفاق نیفتد، عملاً بین این دولت و دولت قبلی در حوزه اقتصادی فرقی ندارد، چراکه تا به امروز موضوع خاص اقتصادی را شاهد نبوده‌ایم. مجلس آماده همکاری با دولت است، همانطور که با دولت قبل هم همکاری می‌کرد.

یوسفی یادآور شد: انتظار ما از دولت این است که هماهنگی‌ها بیشتر شود و ما نیز در کمیسیون‌های تخصصی این آمادگی را داریم که برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم. البته با توجه به اینکه ساختار دولت جدید است و بحث تغییر بدنه و تحولات زمان‌بر است و هنوز به طور کامل صورت نگرفته است، این مشکلات وجود دارد، اما انتظار این است که هرچه سریع‌تر از این دوران گذار عبور کنند، چراکه معیشت مردم به سختی می‌گذرد.

نماینده مردم اهواز خاطرنشان کرد: بحث فرآیند تشکیل دولت زمان‌بر است، اما انتظار ما این است که ستاد‌های مشخص راهبردی، هم در مرکز و هم در استان‌ها با اختیارات تشکیل شود که این ستاد‌ها درباره اقلام اساسی، روزانه و فارغ از شعار و گزارش‌های مکتوبی که به دست مسئولان می‌رسد و با استفاده از گزارش‌های رسیده از کف خیابان و همان موقع، با اختیارات خود تصمیم‌گیری کنند. مجلس نیز آمادگی دارد و ما منتظر اقدام عملی هستیم به این شرط که روزانه این ستاد‌ها تشکیل شود و با توجه به واقعیتی که وجود دارد و اقلام به دست مردم می‌رسد، تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *