سازمان ملی استاندارد ایران پدر معنوی جامعه ممیزی و بازرسی است

اسلام پناه

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در دیدار نوروزی با هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران گفت: سازمان ملی استاندارد ایران پدر معنوی جامعه ممیزی و بازرسی ایران و سایر نهادهای ارزیابی انطباق خدوم و سالم ایران قوی است. بنابراین این سازمان برای تدوین و بازنگری استانداردها، روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها به طور حتم از تخصص و تجربه جامعه ممیزی و بازرسی ایران استفاده می‌کند.

به گزارش روابط عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران، اعضای هیات مدیره این جامعه روز یکشنبه 19 فروردین ماه 1403 در دیدار با رییس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن تبریک سال نو و تشکر از تلاش‌های این سازمان در سال گذشته، معضلات و دغدغه‌های صنفی خود را مطرح کردند.

در ابتدای این جلسه سعید تاجیک رییس هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران ضمن تبریک سال نو و عید سعید فطر، تلاش‌های سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز ملی تایید صلاحیت برای همترازی بین الملی را اقدامی شجاعانه و ارزشمند توصیف کرد و گفت: ارتقا سطح خدمت رسانی شرکت‌های بازرسی، ارتقا سطح کیفی محصولات و خدمات را در اقتصاد به دنبال دارد.

وی با اشاره به نام گذاری سال جدید با عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” اظهار داشت: به نظرم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مواردی است که مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر همواره بر آن تاکید داشتند. جهش تولید فقط مربوط به تولید کالا نبوده و خدمات را هم شامل می‌شود؛ چه بسا که از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. جامعه ممیزی و بازرسی ایران به عنوان بخشی از مردم در جهش تولید خدمات همراه سازمان ملی استاندارد ایران بوده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

رییس هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران در ادامه با اشاره به مهم ترین چالش‌های روز شرکت‌های بازرسی، اعلام کرد: معضلات ارزی شرکت‌های بازرسی، تاخیر در اعلام تعرفه‌های خدمات بازرسی و طولانی بودن فرآیندهای ارزیابی شرکت‌ها از جمله مهم ترین مشکلات این روزهای اعضای جامعه ممیزی و بازرسی ایران است که امیدوارم در سال جدید با وفاق و همدلی که میان جامعه و سازمان ملی استاندارد ایران به وجود آمده بتوانیم با کمک هم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

در ادامه سید مهدی تولیت عضو هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران، با اشاره به همکاری‌های مشترک جامعه ممیزی و بازرسی ایران با سازمان ملی استاندارد ایران در سال گذشته، گفت: معتقدم سازمان ملی استاندارد ایران و جامعه ممیزی و بازرسی ایران می‌توانند بیش از پیش از ظرفیت‌های یکدیگر به منظور ارتقا سطح کیفیت در تمام سطوح استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تشکر از رییس سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز ملی تایید صلاحیت بابت تمدید پروانه فعالیت شرکت‌های بازرسی در انتظار ارزیابی بابت دریافت گواهینامه 17020 بازرسی کالا، اظهار داشت: حضور نمایندگان و متخصصان جامعه ممیزی و بازرسی ایران به عنوان نخستین و بزرگترین تشکل صنفی صنعت بازرسی کشور در کنار کارشناسان زحمتکش سازمان در بحث تدوین و بازنگری دستورالعمل‌ها، روش‌های اجرایی و … نه تنها موجب کاهش ایرادات، اشتباهات، صرف هزینه و زمان می‌شود، بلکه اجرا و عملیاتی کردن آن در صنعت نیز سهل تر خواهد بود.

در این جلسه سید مرتضی طباطبایی عضو شورای تایید صلاحیت و بازرس هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران، نیز ضمن بیان معضلات ارزی شرکت‌های بازرسی اعلام کرد: شرکت‌های بازرسی که به منظور ارائه خدمات بازرسی کالا در خارج از ایران فعالیت می‌کنند، امکان انتقال قانونی ارز به خارج از کشور را نداشته و در پرداخت هزینه‌های ارزی خود (دستمزد بازرس، خرید تجهیزات و …) با چالش مواجه هستند؛ زیرا نامی از خدمات بازرسی در فهرست سرفصل‌های مصارف ارزی بانک مرکزی نیامده و شرکت‌های بازرسی برای تامین ارز مورد نیاز خود به سراغ بازار آزاد (صرافی) می‌روند و با توجه به اینکه امکان صدور فاکتور رسمی بابت خرید ارز از بازار آزاد وجود ندارد، این موضوع نیز چالش‌های فراوانی را برای شرکت‌ها در بحث ممیزی مالیاتی و تامین اجتماعی به وجود می‌آورد.

بر اساس این گزارش، نوید فرخی دیگر عضو هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران، با بیان اینکه تحول در سازمان ملی استاندارد ایران از زمان استقرار تیم جدید مدیریتی این سازمان مشهود و دلگرم کننده است، گفت: به سهم خود از تمامی تلاش‌هایی که سازمان ملی استاندارد ایران و مرکز ملی تایید صلاحیت در 2 سال گذشته انجام دادند، تشکر می‌کنم.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه نگرش سیستمی و استاندارد در یک سازمان، اعلام کرد: معتقدم بدنه کارشناسی سازمان ملی استاندارد ایران با وجود تمامی زحمات و تلاش‌های فراوان مدیران ارشد آن، همچنان تا رسیدن به نقطه ایده آل مد نظر ریاست سازمان فاصله دارد.

در ادامه این جلسه علی مهتاب روشن عضو هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته تعرفه خدمات بازرسی به نسبت نرخ سالانه تورم افزایش قابل قبولی داشت، افزود: امیدوارم امسال مانند سال قبل تعرفه خدمات بازرسی ضمن افزایش متناسب با نرخ تورم سالانه، در زمان مناسب اعلام شود.

وی در ادامه با اشاره به فرآیندهای طولانی بابت ارزیابی شرکت‌های بازرسی، اظهار داشت: زمان و انرژی بالایی که فرآیند ارزیابی از شرکت‌ها می‌گرفت با افزایش تعداد دامنه‌های فعالیت از پنج به 22گروه کالایی بیش از پیش تمرکز بر فعالیت‌های توسعه‌ای را برای شرکت‌ها دشوار کرد.

بنا بر این گزارش، پس از پایان صحبت‌های اعضای هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران، دکتر مهدی اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن تبریک به مناسبت سال نو، از حضور و مشارکت جامعه ممیزی و بازرسی ایران به عنوان یک تشکل اقتصادی قدرتمند در صنعت بازرسی، اعلام کرد: نظام استانداردسازی کشور با مشارکت بخش خصوصی‌ قابل و سالم، در مسیر جهانی شدن و شکستن مرزها قرار گرفت.

وی با اشاره به شعار سال جدید، اظهار داشت: شعار سال 1403 به عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” در ادامه نامگذاری‌های اقتصادی سالیان اخیر از سوی مقام معظم رهبری”مدظله العالی”، به عنوان راهبرد کلان در بهبود مستمر سیستم اقتصادی کشور انتخاب شده است. اراده قطعی دولت‌ها در کنار مشارکت مردم به ثمر می‌نشیند و مشارکت مردم برای تولید پویا، با کیفیت و اقتصاد زنده نیازمند اعتماد است.

دبیر شورای عالی استاندارد مسئولیت اصلی سازمان ملی استاندارد ایران را هدایت، حمایت و نظارت عنوان کرد و افزود: عمده فعالیت‌های این سازمان مردمی توسط بخش خصوصی توانمند و متخصص، انجام می‌گیرد.

اسلام پناه در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ارائه بسته حمایتی “بهار خدمت” در دولت مردمی در سال جهش تولید با مشارکت مردم خبر داد و گفت: نظرات کارشناسی و فنی تمامی ذی‌ نفعان از جمله جامعه ممیزی و بازرسی ایران در این بسته اعمال می‌شود.

وی در واکنش به معضلات و دغدغه‌های مطرح شده از سوی اعضای هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران، از معاونین و همکاران خود خواست ضمن تشکیل کارگروه‌های تخصصی، جلساتی را بابت پیگیری و رفع این چالش‌ها از جمله مشکلات ارزی شرکت‌های بازرسی، با نمایندگان جامعه ممیزی و بازرسی ایران داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر توسعه همکاری و جلسات هم اندیشی با تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی فعال در حوزه فعالیت سازمان ملی استاندارد ایران، افزود: به طور حتم در سال پیش رو به صورت منظم جلساتی را با جامعه ممیزی و بازرسی ایران برای بررسی و پیگیری موارد مطروحه برگزار می‌کنیم.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *