پیام رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به مناسبت روز جهانی تایید صلاحیت سال 1402

هاشمی

براساس قوانین بین المللی، پیش نیاز تجارت و ارائه خدمات در شرایط برابر، یک استاندارد، یک آزمون، یک بازرسی و یک گواهینامه مورد پذیرش در همه جا می باشد و نهاد تایید صلاحیت برآورده کننده این پیش نیاز است.

در دنیای کنونی که دائماً در حال تغییر است الزامات تایید صلاحیت هم باید به همان اندازه منعطف و قابل تغییر باشد، نهادهای تایید صلاحیت همواره باید خود را با پیشرفت های فناوری، تغییرات در رفتار های مصرف کننده، محیط های قانونی، سازوکار اعتماد جدید و تغییر الگوهای کسب و کار سازگار کنند تا بتوانند به حمایت از تجارت جهانی بپردازند، نهاد های تایید صلاحیت همواره حامی و محرک تجارت و تولید بوده و خواهد بود . پیوند و رابطه تنگاتنگی که بین این دو مهم وجود دارد به واسطه اعتماد بدست آمده است چرا که اعتماد جزء اساسی روابط تجاری است.

یکی از رسالت های اصلی نهادهای تایید صلاحیت در حمایت از تجارت در سطح ملی و جهانی حذف موانع فنی تجارت است و تایید صلاحیت ها با حمایت از تنظیم کنندگان مقررات، کسب و کارها و مصرف کنندگان در برآوردن نیازهای مختلف منجمله ایمنی، سلامت و کیفیت به تجارت جهانی کمک می کنند و انطباق با دنیای درحال تغییر سنگ بنای این هست که چگونه نهاد تایید صلاحیت با راه حل های جدید به حمایت از تجارت جهانی کمک کند، در چند دهه اخیر استانداردهای تایید صلاحیت پیشرفت داشته و به تبع آن سازمان های متقاضی انطباق با این استانداردها افزایش یافته که این سازمان ها شامل شرکت های بازرسی، صدور گواهی و آزمایشگاه ها است.

حصول اطمینان از اینکه این نهادها به شیوهای عینی و مستقل قادر به ارائه خدمات مطابق استانداردها تعیین شده است بر عهده نهاد تایید صلاحیت است.

در کشور جمهوری اسلامی ایران به استناد مواد 7 ، 8 ، 9 و 32 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تنها نهاد به رسمیت شناخته شده مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است.

توجه به ارتقاءکیفیت، تسهیل تجارت، بازنگری و استقرار الزامات فنی متناسب با نیاز های پیش روی تجارت، عضویت در مجامع بین المللی تایید صلاحیت، از جمله اهداف این مرکز است. مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تحقق رشد تولید با ایجاد زیر ساخت ها و استقرار الزامات در انتظار ارزیابی همترازی از سوی مجامع تایید صلاحیت بین المللی است تا انشا الله با تحقق این مهم در سال جاری بتواند ضمن حمایت از تولیدکنندگان، به رشد تولید داخلی و تسهیل تجارت جهانی کمک شایانی نماید.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *