جلسه هم اندیشی رئیس سازمان ملی استاندارد با شرکت‌های بازرسی

جلسه

به دنبال ابلاغ تجدید نظر جدید روش اجرایی «ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی» به شرکت‌های بازرسی، ریاست سازمان ملی استاندارد ایران با جامعه ممیزی و بازرسی ایران نشست هم اندیشی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران، مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در این نشست با اشاره به نقش مهم اقتصاد استاندارد در زنجیره ارزش تولید و تامین کالاها، در بکارگیری روش های صحیح و کارآمد و در عین حال منعطف و بهنگام در فرایند ارزیابی انطباق محموله‌های وارداتی تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر حصول اطمینان از تطبیق کالا با مقررات فنی، الزامات استاندارد و مشخصات فنی، افزود: فرایند بازرسی و ارزیابی انطباق برای ورود کالا باید با استفاده از دانش روز، تسریع و تسهیل شود تا ضمن تنظیم چرخه تامین و تولید کالا، زمینه رشد تولید کیفی برای رقابت پذیری در مقیاس جهانی فراهم شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نقش نهادهای همکار در انجام فعالیت های تخصصی حوزه استاندارد از جمله نمونه برداری، بازرسی، آزمونگری و ارزیابی انطباق، بر انجام دقیق و مبتنی بر قانون، به صورت هوشمندانه و هدفمند تاکید داشت.

دبیر شورای عالی استاندارد انجام وظایف حاکمیتی سازمان ملی استاندارد ایران را در راستای صیانت از حق ایمنی، سلامت و بهداشت آحاد مردم ایران اسلامی مورد توجه قرار داد و اجرای این وظایف را منطبق بر رویکرد تحولی به صورت متقن و چابک ضروری دانست.

اسلام پناه به نقش بی بدیل استاندارد در اقتصاد به ویژه تجارت بین الملل اشاره و تصریح کرد: استاندارد زبان مشترک و بین المللی تجارت است چراکه استانداردها، ویژگی های فنی و کیفی محصولات قابل مبادله بین کشورها را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه تقویت نظام استاندارد موجب رشد تولید ناخالص ملی، افزایش مقیاس اقتصاد و ثروت آفرینی برای کشور خواهد شد ادامه داد: چراکه تولید محصولات با کیفیت زمینه صادرات و رقابت بین المللی را برای کالا و خدمات ایرانی فراهم می نماید.

اسلام پناه با اشاره به شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، رشد تولید را مبتنی بر رشد تولید کیفی دانست و اظهار داشت: تولید با کیفیت می تواند در داخل و خارج از کشور زمینه توسعه بازارهای تجاری و بهبود شاخص های اقتصادی و در نتیجه کاهش تورم را فراهم نماید.

وی توجه به مقوله اقتصاد استاندارد را از مهمترین اولویت ها در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران دانست.

در ادامه این جلسه، احسان ساده معاون ارزیابی کیفیت با تشریح روش اجرایی و روند تجدید نظر آن که از برآیند نظرات کارشناسان، متخصصان و ذی نفعان، احصا شده است، ضمن اشاره به اثرگذاری فرایندهای ارزیابی انطباق بر حقوق و منفعت عامه، بر اهتمام ادارات کل استاندارد استانها و شرکت های بازرسی به اجرای دقیق، مقتدرانه و قانون محور روش اجرایی تاکید کرد.

در این نشست مدیران عامل شرکت های بازرسی کالای وارداتی که از سراسر کشور در جلسه حضور داشتند، به بیان نقطه نظرات خود به ‌منظور حسن اجرای مقررات و ضوابط مدنظر سازمان ملی استاندارد ایران پرداخته و آمادگی کامل خود را برای اجرای دقیق و صحیح روش اجرایی مذکور بر اساس سیاست‌های تحولی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام داشتند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *