زندگی کاری می‌تواند تاثیر چشمگیری بر بهزیستی روانشناختی ما داشته باشد و همه‌گیری کنونی، توجه همگان را به اهمیت این موضوع جلب کرده‌ است. با توجه به این که کارفرمایان مسئول حفظ سلامت روانی- اجتماعی و جسمی کارکنان خود هستند، اولین استاندارد بین‌المللی جهان در این حوزه به تازگی منتشر شده ‌است.

استاندارد ISO 45003 (مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، ایمنی و سلامت روانشناختی در محیط کار، راهنمای مدیریت خطرات روانی- اجتماعی) رهنمودهایی را در زمینه مدیریت خطرات سلامت روانشناختی و ایمنی در چارچوب یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ارائه می‌دهد و به بسیاری از حوزه‌های موثر در سلامت روانشناختی کارکنان، از جمله ارتباطات ناکارآمد، فشار بیش از حد، ضعف فرهنگ سازمانی و رهبری پاسخ می‌دهد.

این استاندارد جنبه‌هایی مانند نحوه شناسایی شرایط، موقعیت‌ها و الزامات محل کار که امکان آسیب رساندن به سلامت روان و رفاه کارکنان را دارند، چگونگی تشخیص و ارزیابی عوامل اولیه خطر برای تعیین تغییرات لازم در بهبود محیط کار و نحوه شناسایی و کنترل خطرات مربوط به کار و مدیریت خطرات روانی- اجتماعی در یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را پوشش می‌دهد.

به گفته نورما مک کورمیک، رهبر پروژه کمیته فنی ایزو که این استاندارد را تدوین کرده است، عوامل تنش‌زا مانند تردید، ترس، انزوا و تغییر حجم کار برای بسیاری از شاغلین در این دوره تشدید شده است، اما این استاندارد فقط محدود به دوره کووید19 نیست.

هر سازمانی دارای مسئولیت‌های ایمنی و بهداشت شغلی است و بیماری همه‌گیر کنونی نقش مهم سلامت روانشناختی در محل کار را به شدت مورد توجه قرار داده‌است.

هرچند بسیاری از افراد در مورد تاثیر رویدادهای اخیر اظهار ناتوانی کرده‌اند، برای ایجاد تاب‌آوری کارکنان و ترویج فرهنگ قوی سازمانی، کارهای بسیاری می‌توان انجام داد. این استاندارد بهترین روش بین‌المللی را در این حوزه فراهم می‌آورد که برای همه شرکت‌ها از هر نوع و اندازه‌ای متناسب است.

استاندارد ISO 45003 به کاربران کمک خواهد کرد تا الزامات ISO 45001 (اولین استاندارد بین المللی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) را که شالوده یک سازمان تاب‌آور با نیروی کار توانمند، سالم و شاد است، برآورده کنند.

این استاندارد در کمیته فنی  ISO/TC 283 (مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) تدوین شده است که دبیرخانه آن توسط موسسه استاندارد بریتانیا (BSI) اداره می‌شود.

منبع: سایت ایزو

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *