استانداردهای ایزو به هوای سالم و سیاره سلامت کمک می‌کنند.

در حالی که همه‌گیری کووید-19 همچنان جهان را مختل کرده، هرگز پیش از این، تا این اندازه با اهمیت داشتن هوای با کیفیت کافی روبه‌رو نشده بودیم. «هوای سالم، سیاره سالم» موضوع روز جهانی امسال هوای پاک برای آسمان‌های آبی بود که هرسال در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

هدف از این روز برجسته کردن آثار آلودگی هوا و نیاز به هوای پاک برای حمایت از سلامت و محیط زیستمان است و بر مقابله با مشکل فزاینده کیفیت هوا تاکید دارد که لازم است همه در باره آن همکاری کنند.

ایزو صدها استاندارد دارد که نشان‌دهنده اجماع بین‌المللی در زمینه مقابله با آلودگی هوای داخل و خارج است و شامل استانداردهای اندازه‌گیری آلاینده‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای، هوای محل کار، هوای داخل و فناوری‌های کاهش آلودگی هوای داخل و خارج هستند.

نجات جان انسان‌ها

با توجه به اینکه آلودگی هوا به شش و نیم میلیون مرگ زودهنگام در سراسر جهان کمک کرده است، یافتن روش‌های موثر برای کاهش ذرات مضر مهم است و اجازه می‌دهد که راحت‌تر تنفس کنیم. کیفیت هوای در گردش در یک محیط ساخته شده می‌تواند تحت تاثیر عوامل متعددی همچون گازهای مضر، ذرات، میکروارگانیزم‌ها، بوها و آلاینده‌های حاصل از محصولات و اثاثیه ساختمان باشد.

کیفیت سیستم‌های فیلتر و تهویه، همچنین طراحی و چیدمان می‌توانند نقش به سزایی در این زمینه داشته باشند. ایزو 7708 با عنوان «کیفیت هوا- تعاریف کسر اندازه ذرات برای نمونه‌برداری‌های مربوط به سلامت»، همچنین ایزو 13138 با عنوان «کیفیت هوا- نمونه‌برداری برای رسوب ذرات معلق در هوا در سیستم تنفسی انسان» تنها دو نمونه از استانداردهای این حوزه هستند.

حدود سه میلیارد نفر برای آشپزی و گرمایش متکی به آتش‌های باز و اجاق‌های ناکارآمد هستند که آنها را در معرض خطر جدی اختلالات سلامتی و مرگ زودهنگام قرار می‌دهد. استاندارد ایزو 19869 با عنوان «اجاق‌های خوراک‌پزی پاک» ابزاری قدرتمند برای توسعه تجهیزات آشپزی پاک است. این استاندارد ابزارهایی برای ارزیابی روش‌های موجود به منظور سنجش اجاق‌های آشپزی و نیز دستورالعمل ایجاد روش‌های نوین فراهم می‌کند.

نجات سیاره زمین

ایزو همچنین استانداردهای زیادی دارد که از روش‌های کاهش آلودگی هوا حمایت می‌کنند، همچون استانداردهای خودروهای برقی، هیبریدی و پیل سوختی، استانداردهای ایزو 20762 و ایزو 23274 از این دست استانداردها محسوب می‌شوند.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *