اسماعیل احمدی خبر داد: دبیرخانه کمیته متناظر کدکس (CCIFCS) به صورت حقوقی به جامعه ممیزی و بازرسی ایران سپرده شد

رئیس هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران با اعلام این خبر افزود: در یازدهمین کمیته راهبری سازمان ملی استاندارد مقرر شد دبیرخانه کمیته متناظر کدکس در ایران که با عنوان سفکس (CCIFCS) خوانده می‌شود به صورت حقوقی و به شکل انتصابی به جامعه ممیزی و بازرسی ایران واگذار شود.

به گزارش روابط‌عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران، احمدی در ادامه تاکید کرد: در یازدهمین کمیته راهبری سازمان ملی استاندارد ترمیم ساختار سفکس در دستور کار قرار گرفته بود که پس از بررسی‌های کارشناسی و توجه به ظرفیت و توان جامعه ممیزی و بازرسی ایران در بروزرسانی استانداردهای مواد غذایی و در راستای ترمیم ساختار سفکس، دبیرخانه این کمیته به جامعه ممیزی و بازرسی ایران واگذار شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر تأثیر نقش جامعه و شرکت‌های بازرسی پس از این انتخاب پرداخته و گفت: با توجه به شکل‌گیری دبیرخانه کمیته سفکس در جامعه ممیزی و بازرسی ایران، از این پس شرکت‌های بازرسی نقشی تنگاتنگ و اثربخش را در بروزرسانی استانداردهای مواد غذایی ایفا خواهند کرد. طبیعتا ایفای این نقش توسط شرکت‌های بازرسی در درازمدت و میان‌مدت بر کیفیت مواد غذایی صادراتی و وارداتی خواهد افزود و در نتیجه شرکت‌های بازرسی علاوه بر انجام تعهدات حرفه‌ای، به مسئولیت اجتماعی خود نیز عمل خواهند کرد.

احمدی تصریح کرد: بدیهی است استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بازرسی عضو جامعه که در زمینه بازرسی محصولات و فرآورده‌های غذایی فعالیت می‌کنند در این دبیرخانه استفاده خواهد شد.

رئیس هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران در تشریح چگونگی انتخاب این جامعه به عنوان دبیرخانه کمیته سفکس اظهار کرد: با توجه به ترکیب اعضاء و مجموعه نهادهای حقوقی عضو این کمیته که شامل: رئیس مرکز ملی تأیید صلاحیت، مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت، مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی وزارت صمت، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادرات و وارداتی سازمان ملی استاندارد، مدیرکل دفتر صادرات گمرک، مدیرکل دفتر واردات گمرک، نماینده اتاق بازرگانی و نماینده جامعه ممیزی و بازرسی ایران است، توجیه و اقناع اعضای کمیته راهبری جهت ترمیم ساختار سفکس و لزوم واگذاری دبیرخانه این کمیته به جامعه ممیزی و بازرسی ایران با تکیه بر نقطه‌نظرات کارشناسی و پیگیری‌های تخصصی و علمی انجام پذیرفت.

احمدی در پایان از ایجاد ظرفیت‌های تازه در جامعه ممیزی و بازرسی ایران خبر داد و افزود: تمام تلاش هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران تبیین جایگاه و نقش این جامعه در مناسبات و تعاملات مرتبط با حوزه صنعت بازرسی و ظرفیت‌های مغفول این صنعت عظیم و بسیار مهم است. لذا در این راستا، در تلاش هستیم تا بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه را به فعلیت رسانده و ابعاد سترگ این صنعت را آشکار ساخته در راستای ارتقاء کمی و کیفی جامعه اقدامات لازم را به انجام برسانیم.

گفتنی است کدکس ملی در ایران با ساختاری دولتی اداره می‌شود و از سال 1363 که ایران به اعضای کمیسیون کدکس پیوست، همواره سازمان ملی استاندارد به عنوان نقطه اتصال و وزارتخانه‌های صمت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صمت به عنوان اعضای آن مطرح بوده‌اند. از این منظر، برای نخستین بار است که یک نهاد نماینده بخش خصوصی به عنوان دبیرخانه یکی از کمیته‌های متناظر عهده‌دار مسئولیت است.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *