رفع موازی‌کاری در تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی پیگیری می‌شود

شورای گفت و گو

اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو، انتقاد شرکت‌های بازرسی از موازی‌کاری که در روند ارزیابی صلاحیت این شرکت‌ها بین دستگاه‌های مختلف شکل گرفته را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی جامعه ممیزی و بازرسی ایران، مرجع تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی کجاست؟ قانون تقویت و توسعه استاندارد به صراحت مرکز ملی تایید صلاحیت را به عنوان مرجع رسمی تایید صلاحیت‌ها معرفی می‌کند؛ اما بنا بر بررسی‌های انجام شده، شرکت ملی نفت و گاز به صورت جداگانه آزمون بررسی کیفیت برگزار می‌کنند. به اعتقاد نمایندگان این دو شرکت‌ که در نشست حضور داشتند، آنها طبق قوانین جاری و حاکم بر دستگاه خود، مکلف به برگزاری این آزمون‌ها هستند.

متاسفانه موازی‌کاری که در روند تایید صلاحیت‌ها شکل گرفته است، محیط کسب‌وکار را مختل کرده و مانع از فعالیت بخش خصوصی شده است. در این راستا لازم است مرجع قانونی مشخصی تعیین و به رسمیت شناخته شود که در حال حاضر قانون مرکز ملی تایید صلاحیت را در نظر گرفته و همه دستگاه‌های اجرایی باید شاخص‌های کمی خود را در اختیار این مرکز قرار دهند تا موارد کنار هم گذاشته شود و بررسی‌ها صورت بگیرد و تاییدیه صادر شود.

بر اساس اعتراض‌های جامعه ممیزی و بازرسی ایران که به دبیرخانه شورای گفت‌وگو منتقل شده است، شرکت ملی نفت و گاز آزمون‌هایی را برای سنجش کیفی شرکت‌های بازرسی جدا از فرآیند تعریف شده در مرکز ملی تایید صلاحیت، انجام می‌دهند که به اعتقاد بخش خصوصی اقدامی فراتر از قانون بوده و باید متوقف شود. در این راستا دبیرخانه شورای گفت‌وگو نشستی را با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار کرد تا دیدگاه‌های آنها را درباره آنچه انجام می‌شود دریافت کند.

بر اساس آنچه در جلسه کارگروه شورای گفت‌وگو عنوان شد، علاوه بر مرکز ملی تایید صلاحیت، 5 دستگاه دیگر هم در این حوزه فعال هستند که با قانون تقویت و توسعه استاندارد هماهنگ نیست. در واقع قانون یک مرجع را برای این امر معرفی می‌کند تا یکپارچگی لازم شکل بگیرد و تنها لازم است هر دستگاه با توجه به زوایای کار خود، شاخص‌های کمی را تعریف کند و در اختیار این مرکز قرار دهد تا سنجش‌های خود را به صورت دقیق و جامع انجام دهد. 

در ادامه غیرشفاف بودن فرآیند برگزاری آزمون‌های ارزیابی کیفی توسط شرکت ملی نفت و گذشت 5 سال از آخرین آزمونی که برگزار شده نیز مورد اعتراض فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های بازرسی قرار گرفت که در این راستا طبق اظهارات نماینده شرکت ملی نفت قرار است در تابستان امسال آزمونی در این حوزه برگزار شود که به زودی فراخوان آن منتشر خواهد شد.

در نهایت با نگاهی به مجموعه موضوعاتی که در نشست کارگروه تشریح شد، اعضا بر این نکته تاکید کردند که هماهنگی بین دستگاه‌ها باید برای رسیدن به یک سازوکار دقیق برای تایید صلاحیت شرکت‌ها در دل دولت اتفاق افتد که البته ضرورت دارد برای تعریف چنین سازوکاری از نظرات بخش خصوصی نیز استفاده شود.

بدین‌ترتیب مقرر شد حدود یک ماه دیگر این نشست کارگروه تکرار و در این فاصله مرکز ملی تایید صلاحیت به عنوان تنها مرجع رسمی تایید صلاحیت، کمیته‌ای با نمایندگان گاز، نفت، وزارت اقتصاد و بخش خصوصی تشکیل دهد تا این فرایند با رعایت شاخص‌های همه دستگاه‌ها بازبینی شود. این هماهنگی باید طبق قانون صورت بگیرد تا دغدغه همه حوزه‌ها برطرف شود.

در ادامه از معاونت ریاست جمهوری درباره ارجحیت قانون نظرخواهی خواهد شد و به صورت هماهنگ کمیته‌ای بین بخش خصوصی، نفت و گاز نیز تشکیل شده تا از منظر واگذاری تصدی‌گری‌ها موضوع را بررسی کند. در نشست بعدی کارگروه، نتایج حاصل از این کمیته‌ها مطرح و بررسی می‌شود.

About Author

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *